Az elektroszmog növekedése 2017 – 2022
Változtatások, tervek
5G, Dolgok Internete, önjáró autók, stb. –
ez csak néhány a technológiai fejlesztésekből, amelyek megváltoztatják az életünket.
A tudósokkal együtt, nem akarunk felesleges pánikot kelteni. A jelenlegi kommunikációs technológia fejlesztési csodája még csak most kezdődik. Röviden összefoglaljuk az irányt:
A vezeték nélküli technológia az élet minden területén sokkal gyorsabban terjed,
mint ahogyan azt képzeltük.
Ezt a fejlődést az ipar működteti, ami érthető, hiszen a jelenlegi gazdasági modell a növekedésre épül. Nehéz megérteni, hogy ezt a fejlődést a politikai oldal ösztönözni, sőt törvény által előírják. Látva ezt a tendenciát, cinikusan azt mondhatnánk: „Nem rossz, mert a Harmonizer készülékre a kereslet erőteljesen növekedni fog.” A valóság viszont az, hogy ezt a fejlődést nagy aggodalommal figyeljük. Összehasonlítva a jelenlegi értékeket, a jövőben tervezett vezeték nélküli technológia terheléssel, az aktuális terhelést még mindig alacsonynak tekintik. Az orvosok azt nyilatkozták, hogy ez az úgynevezett „legnagyobb átfogó orvosi kísérlet az emberiség történetében”.
Üdvözlünk a „Dolgok Internete” világában
A Dolgok Internete példákban: 1) önjáró autó, 2) karkötő, ami az egészségügyi adatokat Bluetooth-on keresztül jelzi vagy okostelefonra küldi, 3) Már minden második „intelligens” fogyasztásmérő, amely mobil hálózaton keresztül naplózza a fogyasztást, 4) Vezeték nélküli füstérzékelő (WIFI alapú)
A vezeték nélküli technológia terjedése az élet minden területén javában zajlik. A kulcsszó a „Dolgok Internete” (angolul: Internet of Things), vagy „Ipar 4.0”. Az alapötlet a következő: amíg az interneten jelenleg főként az emberek vannak összekapcsolva, a jövőben minden elképzelhető dolgot hálózatba lehet vinni. Úgymint az autó, az épületek, hűtőszekrények, a villamos energia és a gázmérő, vagy a beszélő Barbie baba. Ez utóbbi például nagy divat volt a karácsonyi szezonban 2015-ben. Fontos szerepet játszanak az érzékelők, amelyek minden lehetséges információt leolvasnak az állapotunkról és környezetünkről.
Ez már önmagában jelentős forrása lehet az újabb elektromágneses szennyezésnek. Például az önjáró autó, (Google és Apple alkalmazás), amelyek az Egyesült Királyságban legális utcai radarokon keresztül, az autó fedélzetén észleli az akadályokat. Belátható, hogy új járművek vezetői körül, rengeteg radar lesz az utakon. Az összegyűjtött adatokat a szenzornak kell feldolgozni, és ez internetes alkalmazáson keresztül történik (kulcsszó: „felhő”). Ugyanakkor utasításokat küld vissza a hálózati eszköznek.
5G – Az új Mobilgeneráció 2020-tól
Mindez a kommunikáció már szinte 100%-ban sugárzás alapú, mint a jelenleg már ismert technológiák, a Bluetooth, WIFI és a mobiltelefonok (3G vagy 4G/LTE). Sejthetjük, hogy a jövőben ez a „Dogok Internete” hatalmas követelményeket támaszt a mobil-hálózatoknak. Míg a mai technológiával „csak” néhány milliárd embernek kell kapcsolatot teremteni egymással, arra számítunk, hogy a jövőben mintegy 20 fő dologra alkalmazzák a kapcsolatépítést. Akkor tehát egy tartományban 100 milliárd hálózat előfizető lesz, amelyek emberek és gépek egyaránt. Ilyen mennyiségű adattal és összetett hálózatokkal kell majd megbirkózni. Ennek érdekében a következő generációs mobil kommunikációs hálózat kialakítása van folyamatban, ami 2020 elején, 5G néven megy végbe. A műszaki előírások szerint, erre már több szempontból is készen állnak.
Már most nyilvánvaló, hogy sokkal többre lesz szükség, mint a jelenlegi mobil rádiós cellák (azokon a földrajzi területeken, amelyeken ma csak egy antenna van). Közérthető nyelven: a jövőben sokkal több antennára lesz szükség. Jelenleg arra számítunk, hogy mintegy tízszer akkora növekedés várható a mostaninál. Következtetés: a sugárforrások számának növekedésére számíthatunk, rádió jelet adó tárgyakra és jelentősen nagyobb számú mobil átjátszó-antennára.
Azonban nem kell kétségbeesnünk,
mert
képesek vagyunk védekezni az elektroszmog káros hatásai ellen.
Az új generációs 5G-s mobil különböző megközelítéseket használ, azért, hogy megbirkózzanak a sokkal nagyobb mennyiségű adattal, és egyéb hálózati résztvevőkkel. Az egyik fontos megközelítés a kisebb mobil rádiós cellák használata, mint a LTE (a jelenleg elérhető leggyorsabb technológia, a 4G+ névre keresztelt LTE Advanced technológia). Ez azonban csak lényegesen nagyobb számú rádiós mobilcellákkal és antennákkal lehetséges. Példaként, egy kis város: Amíg az LTE mobilinternethez most 10 antennára van szükség (balra), addig az 5G-hez 62 antenna szükséges. A tényleges számok még nem véglegesek, de az 5G előírásokat le kell zárni 2016-ban. Az első 5G-s nagy teszt 2018-ban a téli olimpián lesz Dél-Koreában.
Az új létesítményekbe nagyszámú új mobiltelefon antennára lesz szükség, mivel a kisebb mobilcellákat közelebb kell vinni a felhasználóhoz. Számos 5G-s antennát kell építeni a homlokzatok, óriásplakátok és az utcai lámpák működéséhez. Ezt jelentették be a világ legnagyobb mobilkommunikációs kiállításán, 2016 tavaszán Barcelonában. Kedvező helyeken ma is használják az utcai világításokhoz telepített nyilvánosan elérhető wifi hozzáférést (ún. nyilvános hotspotok). Mivel itt már nincs szükség földmunkára és külön antennára, viszonylag egyszerű és olcsó csatlakozni az internethez.
A Barbie baba wifin keresztül csatlakozik az internetre, 2015 karácsonyán nagy média izgalmat okozott. A „kém a gyerekszobában”-nak titulált baba egy mikrofont tart és minden hangot a gyerekszobából elküld az internetre, majd „intelligens” választ próbál adni.
Érdekes volt, hogy bár az fogyasztóvédelem nagyon magas elektroszmog kockázatúnak minősítette a babát, nem figyeltek rá.
Az intelligens áram, gáz és hő fogyasztásmérők különböző időközönként rögzítik az adatokat (néha másodpercenként), és továbbítják a szolgáltatónak. Ezt szinte mindig mobilhálózaton keresztül, mivel ez a megoldás a legegyszerűbb és legolcsóbb. Az új építésű és felújított épületeknél ezek használata már kötelező.
2022-re az EU azt akarja, hogy minden háztartásban ilyen számláló legyen beszerelve. Hiábavaló küzdelem. Kanadában a fogyasztók szögesdróttal védték a hagyományos villanyórát az átalakítás elől – amikor a rendőrség telepíteni akarta az új számlálót.
Önjáró autók közlekednek legálisan az utcán, (például Kaliforniában vagy Nagy Brittaniában), bár az ötlet sokunknak még mindig utópisztikus.
A jármű fejlesztés vezetői első alkalommal a történelemben, nem maguk az autóipari cégek, hanem a technológiai vállalatok a Google és az Apple. A finanszírozó elsősorban az ügyfél adatait akarja megszerezni. Így a felhasználó, amikor elhalad egy üzlet mellett, akkor azonnal az aktuális ajánlatokról lehet értesíteni.
Az önjáró autó fedélzete radart igényel, hiszen érzékelnie kell az akadályokat a különböző irányokat és távolságokat. Ezen kívül, természetesen, a mobil adatcsere is lényeges (raktári-szállítás, megjeleníteni a hirdetési információkat, stb.) és a lézer scanner az útfelületet letapogatja. A jármű fejlesztők azt hozták fel érvként, hogy ezek kevesebb balesetet okoznak, mint az emberi járművezetők.